Actualiteit
Januari 2013
Augustinus, beeldenstormer in neerhalen Godsbeelden
14-01-2013
Augustinus had een bepaalde weerzin tegen te concrete beeldvorming over God. De beste weg om God te leren kennen is volgens de kerkvader om stil te staan bij de praktijk van de liefde.
December 2012
Vroege Kerk geloofde in eeuwig leven voor jonggestorven kinderen
14-12-2012
De Vroege Kerk geloofde in de opstanding en het eeuwige leven voor jonggestorven kinderen. Dat blijkt uit een promotieonderzoek van dr. Jos Ossewaarde naar christelijke kindersarcofagen in grafkamers in Romeinse catacomben, in kerken in de stad Rome en in musea binnen en buiten Italië.
Oktober 2012
Nieuw “evangelie van Jezus’ vrouw” hoogstwaarschijnlijk onecht
27-10-2012
Ruim een maand geleden werd het met veel bombarie gepresenteerd, nu hoor je er bijna niemand meer over: "Het Evangelie van Jezus' vrouw". Wat is er intussen gebeurd? Het zogeheten nieuw "evangelie" is hoogstwaarschijnlijk onecht.
Ieder z’n eigen Constantijn
25-10-2012
De bekering van Constantijn de Grote vond niet plaats door een droom of visioen aan de vooravond van de slag bij de Milvische brug. Hij deed er zijn hele leven over. In zijn hart bleef de keizer altijd soldaat. Prof. dr. Paul Stephenson: "Constantijn zocht steun bij de goden of God die hem de overwinning brachten."
Constantijn pompte miljoenen in kerkbouw
25-10-2012
Na zijn overwinning bij de Milvische brug in 312 pompte Constantijn miljoenen in de kerkbouw. In Rome, in Bethlehem, in Jeruzalem. "We hebben geen altaren en tempels nodig", hadden de apologeten altijd gezegd, en de christelijke kerk kwam bijna 300 jaar lang samen in woningen en huiskerken. Dat veranderde voorgoed.
Constantijn, heerser onder de heiligen
24-10-2012
Keizer Constantijn stichtte in 330 een christelijke stad: Constantinopel. Toch leek het "nieuwe Rome" in veel opzichten op de oude hoofdstad van het Romeinse Rijk: het lag op zeven heuvels, met een centraal forum, een keizerlijk paleis en een paardenrenbaan. Alleen stonden er meer kerken dan tempels.
De zondag van Constantijn
24-10-2012
Constantijn de Grote riep de zondag uit tot algemene rustdag in het hele Romeinse Rijk. Boeren mochten zo nodig vrij en ongehinderd het werk op de akkers verrichten. Zelf trok de keizer zich het liefst terug in zijn gebedsruimte, waar hij de Schriften ter hand nam en zich wijdde aan de overdenking van de goddelijk geïnspireerde beloften.
Liturgie na Constantijn: van martelaar naar monnik
24-10-2012
De kerkvrede van Constantijn in 313 heeft grote gevolgen voor de manier waarop christenen hun samenkomst inrichten. In plaats van de vaak verborgen vieringen ten tijde van de martelaren komt de publieke liturgie, inclusief alle pracht en praal en plechtigheden.
Dr. W. Dekker: Kerstening cultuur na Constantijn zegen voor Europa
24-10-2012
Mede dankzij Constantijn de Grote werd het christelijk geloof diep verankerd in de Europese cultuur. Ondanks alle problemen van vermenging van kerk en staat is dat voor Europa en de wereld een grote zegen geweest, betoogt dr. W. Dekker.
Dr. A. van de Beek: Verbinding kerk en macht na Constantijn voert weg van het kruis
24-10-2012
Na Constantijn heeft de kerk zich verbonden met aardse macht. Dat moet wel wegvoeren van het kruis van Christus, stelt prof. dr. A. van de Beek.